|
|
Thor Norström är professor vid Institutionen för social forskning vid Stockholms Universitet och har varit koordinator för undersökningen. Håkan Leifman är fil. dr. och alkoholforskare och är en av de 11 europeiska forskare som deltagit i projektet, vilket finansierats av EU-kommisionen, Socialdepartementet, Folkhälsoinstitutet och finska Stakes. Resultatet, som redovisats för såväl EU-kommisionen som WHO:s ministerkonferens, är i många avseenden intressant. Inte minst visar den att ” S. K. MÅTTLIGT DRICKANDE AV ALKOHOL INTE SKYDDAR MOT HJÄRT- OCH KÄRLSJUKDOMAR” Att alkohol, skulle ha någon skyddande effekt, är något som vi heller aldrig trott inom Länkarnas Riksförbund. Det är inte bara en lös uppfattning som vi haft, utan den har varit grundad på fakta som vi erhållit genom kontakter med läkare och forskare. DOCK – har ingen kunnat uttala sig så säkert som man nu gör genom resultaten av ECAS.
I studien har man delat in länderna i högkonsumtions-, och lågkonsumtionsländer, där Sverige befinner sig i ett mellanläge mellan dessa båda kategorier. Vidare har man delat in länderna efter vad man dricker d v s i vinländer, ölländer och spritländer där Sverige, Norge och Finland representerar den sistnämnda gruppen. Irland, Tyskland, Storbritannien och Danmark företräder ölländerna och de övriga vinländerna. Vad man kanske inte känner till är att vissa högkonsumtionsländer observerat faran med och skadorna av en hög alkoholförbrukning. Så har t. ex. Frankrike varit uppmärksamma på detta. Alkoholreklam är sedan flera år tillbaka förbjuden och totalförbrukningen har faktiskt under den senaste tioårsperioden sjunkit men 10 liter per person och år. Totalförbrukningen skiljer sig (enl. ECAS) högst anmärkningsvärt.
Berusningsdrickandet har ökat markant bland ungdomar och i det fallet 2 – 3 gånger mer hos män än kvinnor. Vi vet att kvinnorna allt mer har tagit efter ”det manliga dryckesmönstret” men ECAS konstaterar att den största förändringen inträffade under 1970- och 80-talen. Berusningstillfällena i samband med alkoholförtäring ligger i Sverige på 30 %, i Tyskland på 14, i Frankrike på 5 och i Storbritannien på 24 %. Vid undersökning av dryckestillfällen de senaste sju dagarna visade det sig att frekvensen för Sverige är låg, medan den är hög i ex vis. Frankrike och att den ökar med ökad ålder. De unga tar med stigande ålder efter de äldres mönster. Ja - man kan konstatera att Sverige totalt sett ligger något under de övriga spritländerna, att vi inte närmat oss Sydeuropa, att skrumpleverfrekvensen inte förändrats och att vi har haft en restriktiv alkoholpolitik. Trots detta visar dock ECAS vi hade en viss ökning i konsumtionen 1997 – 98 och att vi har en absolut ökning år 2000 i förhållande till åren 1996 – 98. Vidare vad som är viktigt! Den ökade försäljningen i
Sverige beror på Systembolagets ökade öppethållande med lördags- och på
vissa platser kvällsöppet. Sverige har idag en tendens att gå mot en ökad
konsumtion. Totalt sett är svartspriten en liten del av det som förbrukas och
likaså de ändrade införselkvoterna. Systembolaget ”leder
alkoholleveranserna” ECAS visar att en restriktiv alkoholpolitik är gynnsam vad avser alkoholkonsumtionen. Så t. ex. visar det sig att högre alkoholpriser ger en lägre konsumtion och att en högre konsumtion ger en högre frekvens av skrumplever – och ännu en gång – DET FINNS INGET
SYSTEMATISKT MÖNSTER, SOM GÖR ATT MAN KAN SE ATT DET SKULLE HA NÅGON SOM
HELST POSITIV EFFEKT ATT DRICKA PÅ ”MEDELHAVSVIS”. Av ovanstående referat framgår tydligt vikten av det som Länkarnas Riksförbund alltid värnat om: Ingemar Rosén/Redaktör,
Vi Länkar/
|